We zijn inmiddels terug van de Morocco Desert Challenge. Het zand is uit onze oren en haren gewassen. Tijd voor een terugblik. Het was een prachtige rally door een adembenemende woestijn met zware weersomstandigheden (4 dagen zandstorm) en zware eerste dagen voor onna-onna rallyteam Les Gazelles.
We gingen flitsend van start op Plage Blange maar de eerste etappe was zwaar; Dakar-waardig volgens de kenners. Sascha en Saskia reden 2 lekke banden en de Toyota Land Cruiser is op zijn kant gegaan. Gelukkig werden de dames snel rechtgetrokken en wisten ze de motor door koelbloedig handelen weer aan de praat te krijgen. Daarna hebben ze zelfs nog 50 kilometer een Frans team gesleept, 5 gestrande motorrijders van water en eten voorzien en de etappe uitgereden. Ze kwamen om 23.00 ’s avonds binnen en Inge en Helene hebben vervolgens de hele nacht gesleuteld.
In de vroege ochtend bleken er dusdanige problemen met de motor dat we niet van start konden in de tweede etappe. De volgende dag en nacht is er nog doorgesleuteld en gepuzzeld om te kijken of het motorblok nog gefixt kon worden zodat we weer konden rijden. Op dag 3 moesten we constateren dat het motorblok ondanks verwoede pogingen van de monteurs niet meer te repareren was. Natuurlijk betekende dat grote teleurstelling. Daar waren we niet voor gekomen. Maar ook dat is rally. Toen hebben we de knop om gezet en als team een plan B gemaakt. We besloten om mee te gaan rijden in de Raid, het amateurklassement van de rally. Zo hebben we als team in onze 4×4 huurauto toch gezamenlijk de finish bereikt. Als team hebben we veel ervaringen opgedaan en wijze lessen geleerd. Tegenslagen kunnen heel leerzaam zijn. Lees onze wijze lessen tijdens de rally.
Wijze lessen uit tegenslagen
Wijze Les 1: Het heeft geen zin om de ‘wat als’ vraag te blijven stellen
Mijn oma adviseerde me vroeger om niet met de ‘wat als’ vraag te leven. Op dit moment in de rally zit ik vol met ‘wat als’ vragen:
- Wat als ik, nadat we op z’n kant waren gegaan, langer gewacht met rijden zodat de olie weer verder terug had kunnen zakken in het motorblok?
- Wat als we niet op dag 1 de Fransen 50 km hadden gesleept en 5 motorrijders hadden geholpen met water, en we nog voor het donker binnen waren gekomen?
- Wat als we dan al eerder op de dag op zoek hadden kunnen gaan naar de juiste onderdelen?
- Wat als ….?
Maar mijn oma had gelijk. Het heeft geen zin jezelf deze vragen te stellen. De sequentie van gebeurtenissen heeft zich al afgespeeld en het is de huidige realiteit waar we mee moeten dealen. Het is de opeenstapeling van gebeurtenissen in combinatie met pech, vermoeidheid en foutjes die tot de ondergang leiden. We waren beter voorbereid dan ooit en de auto was in betere conditie dan toen ik haar elf jaar geleden kocht, dus daar heeft het niet aan gelegen.
Wijze les 2: Als je alles hebt gegeven wat je kunt is loslaten de enige weg voorwaarts
Als team doen we het geweldig. We hebben ons hier goed doorheen geslagen en elkaar ondersteund en gesteund. Ieder verwerkt haar teleurstelling op haar eigen manier en dat kan en mag. Maar nu is het toch enorm balen en slaat de vermoeidheid toe. De nomadententen van het bivak klapperen vervaarlijk en zodra je er een stap buiten waagt wordt je gezandstraald. Veel motorrijders die aankomen houden hun bril op. Een geïmproviseerde douche geeft heel even verkoeling. Hopelijk gaat de wind vanavond ook weer liggen. Vandaag is het harde incasseren en de weergoden werken zeker niet mee om de dag aangenamer te maken. Maar misschien past dat ook wel bij dit moment. Even er helemaal doorheen zitten zodat het daarna alleen maar weer beter kan worden.
Wijze les 3: Als je doel om wat voor reden dan ook niet haalbaar blijkt, verzin dan een nieuwe
In het kader van laat je niet kisten hebben we een nieuw plan gemaakt. We hadden een 4×4 gehuurd waarmee Gerlanda, Inge en Helene van bivak naar bivak rijden. Bij aankomst in Agadir kregen we een upgrade naar een Volkswagen Touareg. Dat komt nu mooi van pas. We plakken een paar stickers op de auto en gaan meerijden in de Raid. De Raid is de amateurklasse waarin je mag meedoen met een standaard auto, zonder rolkooi en helmen. Je kunt kiezen of je navigeert met een roadbook of met een zogeheten Trippy die je de weg wijst. De route vermijdt de lastigste en zwaarste stukken van de Rally Pro en de zandduinen.
Door de Raid te rijden kan Saskia verder oefenen met navigeren. In de loop van de eerste dag begon ze er juist helemaal in te komen en het ging zo lekker. Gerlanda, Inge en Helene hebben de mogelijkheid om een keer de andere kant van de rally mee te maken en we zijn met zijn allen als team lekker bezig in plaats van sip in het bivak te zitten.
Wijze les 4: Er valt veel genoegen te halen uit het helpen van anderen
We rijden de Raid vandaag. Langs de zandduinen. Nog een beetje genieten met z’n allen. Halverwege op het lunchpunt komen we een gestrande Vitara tegen. Die slepen we natuurlijk naar het bivak. Dwars door de zandstorm die opsteekt. Ook de dagen daarna in de Raid helpen we andere teams, soms met water, soms door weer te slepen. Het onna-onna rallyteam is het eerste all-female sweeperteam 🙂