Stage 2: Tan-Tan – Akka (550 km).
Deze zaterdag is de dag met de meeste kilometers: in totaal meer dan 600 km, inclusief de verbinding vanuit Tan-Tan naar de start. De eerste 25 km is geclassificeerd als een langzaam traject met ook veel ‘trial’ rijden door de bergen. Direct in dat eerste gedeelte moeten de dames in een smalle rivierbedding met scherpe stenen al een lekke band incasseren. Omdat ze de doorgang volledig blokkeren op die plek rest hen niets anders dan doorrijden op de velg tot een veiliger plekje net achter een boompje op een iets breder stuk. De krik past daar door een hoge steen alleen niet onder de vooras. Dus wordt het midden omhoog gekrikt en op stenen geplaatst, om vervolgens hetzelfde ritueel te kunnen herhalen bij de rechter vooras en de band te kunnen wisselen. Best pittig in de warmte, met een auto van 2.400 kilo. Het krachtstukje blijft niet ongemerkt, want inmiddels razen door dit tijdverlies de eerste vrachtauto’s van Mammoet en Schoones vrolijk toeterend en zwaaiend voorbij. Gelukkig volgt daarna een gedeelte van circa 300 km met een sneller parcours waar hoge snelheden gehaald kunnen worden. Omdat er ook veel zandbuilen, rivierbeddingen en watertjes te doorkruisen zijn, is goede navigatie essentieel en dat loopt deze dag ook heerlijk. Het laatste stuk van 85 km ligt vol met stenen en tot aan de finish van deze lange etappe is het opletten geblazen om niet nogmaals lek te rijden. Zeker omdat dit laatste deel in het donker wordt afgelegd. In het winderige bivak is het een drukte van jewelste bij de bandentruck van Continental. Sommige deelnemers hebben wel zes lekke banden opgelopen en monteurs Inge & Rian hebben een latertje aan het herstellen van de geleden schade en het laten wisselen van de band.
St